De allmänna resevillkoren - Caddie Golfresor

Caddie Golfresor ( del av den danska researrangören Caddie Golfrejser A/S - CVR-nr. 32553060) och omfattas av lagen om paketresor (lag nr. 1666 av den 26/12/2017), som ger ett omfattande konsumentskydd. De allmänna resevillkoren har utarbetats i enlighet med riktlinjer från den danska resebyråföreningen (DRF). Resevillkoren reglerar avtalsförhållandet mellan Caddie Golfresor (nedan researrangören) och den kund (nedan resenären) som köper en paketresa.

1. Allmän information om paketresor

1.1 Vad är en paketresa?
För att en resa ska omfattas av paketreselagen måste den innehålla en kombination av minst två av följande delar; transport, logi, biluthyrning eller annan reserelaterad tjänst såsom golf eller en utflykt, som säljs tillsammans av researrangören och som har en varaktighet på mer än 24 timmar eller inkluderar övernattning.

1.2 Resegarantifonden & Danska Resebyråföreningen, samt utökad ansvarsförsäkring
Researrangören är ansluten till den danska resegarantifonden (Reg. nr. 2201) och är medlem i den danska resebyråföreningen (DRF). Dessutom har researrangören tecknat en särskild ansvarsförsäkring hos Gouda Reseförsäkring (en del af Gjensidige) i samband med vårt utökade ansvar som researrangör.

1.3 Avtalsgrund
Avtalsunderlaget utgörs av det lämnade offertmaterialet med typiskt följande delar: orderbekräftelse (faktura), resplan, allmänna resevillkor, eventuell praktisk information om resan och visumvägledning samt övrigt utdelat material. Det förväntas att våra resenärer har bekantat sig med avtalsunderlaget för resan innan de accepterar det lämnade erbjudandet.


2. Ingåendet av ett avtal - köp av en paketresa

2.1 Erbjudande och godkännande
Resenären kommer att få en skriftlig offert med betalningsvillkor tillsammans med de allmänna resevillkoren. Resenären ansvarar för att de namn som anges i erbjudandet och resehandlingarna är identiska med de fullständiga namn som anges i resenärens giltiga pass. Flygbolagen tillåter normalt inte namnändringar i utfärdade biljetter, varför en ändring ofta medför kostnader från DKK 750,- och upp till en ny flygbiljett. Om en namnavvikelse beror på resenärens omständigheter, måste de relaterade kostnaderna betalas av resenären. Om ändringar inte är möjliga kan resenären inte hålla researrangören ansvarig.

Resenären accepterar erbjudandet inom den tidsfrist som anges i erbjudandet, varvid avtalet är bindande för både researrangören och resenären. Om resenären inte accepterar erbjudandet inom utsatt tid, är researrangören inte längre bunden av erbjudandet. Resenärens accept sker genom att resenären betalar en handpenning.

Om resenären accepterar researrangörens erbjudande per telefon, skickas ett skriftligt erbjudande med de relevanta villkoren i avtalet och de allmänna resevillkoren.

Rabattavtal med andra företag ska uppges av resenären vid bokningstillfället och senast före den första betalningen.

2.2 Pris
Resans pris är ett så kallat "totalpris", vilket innebär att det inkluderar alla obligatoriska skatter och avgifter. På respektive resmål kan lokala avgifter, hotellskatter, entréavgifter och skatter tillkomma som inte är möjliga att betala vid avtalstillfället, då dessa betalningar avser lokala föreskrifter eller konsumtion av tilläggstjänster. Det kommer att framgå tydligt i erbjudandematerialet vad som ingår och inte ingår i resans pris. Om ändringar görs i den specifika resan eller villkoren för resan till följd av resenärens omständigheter, kan detta medföra att priset ändras och ytterligare betalning kan komma att debiteras och åläggas resenären.

2.3 Handpenning och betalning
Handpenningen är 25% av resans totala pris, dock lägst DKK 3.000. Eventuellt beställt avbeställningsskydd ska betalas samtidigt med handpenningen. Resterande belopp ska betalas senast 7 veckor före avresa, om inte annat anges. Resor kan ha särskilda betalningsvillkor med förhöjd handpenning. Detta framgår av orderbekräftelsen.

Om betalningsfristen för restbeloppet inte iakttas, har researrangören rätt att häva avtalet och betrakta resan som avbeställd av resenären den dag då restbeloppet skulle ha betalats. I sådana fall återbetalas inte det belopp som redan betalats.

Om resan bokas och betalas via researrangörens webbplats är resenären skyldig att skriva ut eller ladda ner och läsa alla relevanta dokument och all relevant information. Detta inkluderar en beskrivning av den exakta resplanen för resan, aktuella priser, förväntade och oväntade extrakostnader och särskilda villkor som gäller för destinationen i fråga.

2.3.1 Betalningsmetoder
Observera att det på grund av gällande lagstiftning om penningtvätt inte är möjligt att betala mer än 30.000 SEK kontant per resa.

Följande betalkort accepteras på researrangörens webbplats: Visa & Mastercard. Logga in på "Min resa / Betalning " för att se bokningen och betala för resan. Betalning med kreditkort är kostnadsfritt, med undantag för företagskort och utlandsutfärdade kort.

Det är även möjligt att betala med banköverföring. Information finns på fakturan som skickas via e-post.

2.3.2 Presentkort
Köpta presentkort och värdecheckar som utfärdats av researrangören kan användas för att köpa resor på www.caddie-golfresor.se. Presentkort och värdecheckar är giltiga i 3 år från utfärdandedatum och kan inte bytas ut mot kontanter.

För presentkort sponsrade av researrangören gäller utöver ovanstående att presentkortet inte kan överlåtas till annan person och kan ha en kortare giltighetstid. Presentkortet är därför personligt. Det kan också finnas begränsningar i förhållande till specifika leverantörer, länder, områden och tillgängliga reseperioder.


3. Anslutande resor

3.1 Vad är en anslutningsresa?
En anslutningsresa är resenärens transport till och från den plats där den köpta paketresan börjar och slutar. Detta kommer att anges i samband med bokningen.

3.2 Ansvar för anslutningsresor
Researrangören ansvarar för en anslutningsresa endast om den har sålts av researrangören tillsammans med huvudarrangemanget och som en del av paketresan. Resenären ska alltså vara försiktig så att han eller hon inte på egen hand bokar anslutande flyg- eller tågresor som inte kan ändras. Detta beror på fall där till exempel de internationella flygtiderna ändras före avresan och anslutningsresan måste ombokas.


4. Avbeställnings- och reseförsäkring

4.1 Avbeställningsförsäkring
Det rekommenderas starkt att resenären omfattas av en avbeställningsförsäkring innan resenären accepterar den lämnade offerten och betalar handpenning. Avbeställningsskyddet ska normalt omfatta avbeställning av resan i samband med akut sjukdom före avresan hos resenären eller resenärens närmaste familj. Innan avtal ingås ska researrangören informera resenären om möjligheten att teckna avbeställningsskydd genom Gouda (https://www.gouda-rf.se/privat/reseforsakring/avbestallningsforsakring/kop-avbestallningsforsakring#/), villkoren för reseförsäkringen finns att läsa här: https://www.gouda-rf.se/privat/reseforsakring/avbestallningsforsakring.

4.2 Reseförsäkring
Alla resenärer ska ha en reseförsäkring som täcker kostnader i samband med olycksfall, sjukdom, behandling och hemtransport. På samma sätt bör denna försäkring också omfatta resgodsskydd. Om resenären inte redan är försäkrad finns möjlighet att teckna reseförsäkring genom Gouda (https://www.gouda-rf.se/privat/reseforsakring/reseforsakring/vuxen/kop-reseforsakring#/) och läsa om villkoren här: https://www.gouda-rf.se/privat/reseforsakring/reseforsakring 

Om resenären önskar ingå avtal om köp av rese- och avbeställningsförsäkring via researrangören ska detta göras innan det slutliga avtalet ingås.


5. Resenärens allmänna skyldigheter

5.1. Pass
Resenären måste se till att ha med sig ett giltigt pass med minst 6 månaders giltighet i slutet av resan. Vid avtalets ingående ska resenären lämna uppgifter om sin och eventuella andra resedeltagares nationalitet, inklusive uppgifter om danska eller utländska pass och eventuellt dubbelt medborgarskap på grund av researrangörens uppgiftsskyldighet i samband med flygresor, samt ev. visum eller andra inresekrav. Utländska medborgare med danskt uppehållstillstånd måste alltid ha med sig ett giltigt pass och ett giltigt uppehållstillstånd.

5.2. Visum
Visumformaliteterna ska alltid vara i ordning innan avresa och kan dokumenteras vid incheckning på flygplatser. Därför måste officiell dokumentation för eventuella nödvändiga visum tas med. Observera att det även kan finnas krav på visum i samband med resor i transit. Researrangören kan vanligtvis hjälpa till med visum, men researrangörens information om pass och visumkrav för resenären baseras på reglerna för danska medborgare. Om resenären inte har ett danskt pass eller har dubbelt medborgarskap ska resenären göra researrangören uppmärksam på detta, så att resenären kan få rätt råd och vägledning, inklusive remiss till berörda myndigheter.

5.2. Vaccinationer
Eventuella erforderliga vaccinationer ska vid behov kunna dokumenteras av resenären. Researrangören kan inte hållas ansvarig för ev brist på dokumentation eller korrekta vaccinationer.

5.3. Annat resetillstånd
Observera att i vissa länder krävs en giltig returbiljett, samt innehav av en viss mängd valuta vid inresan. Likaså kan det vara ett krav att resenärens reseförsäkring ska kunna dokumenteras på engelska. Den enskilde resenären ansvarar alltid för att medföra nödvändigt giltigt resetillstånd.

5.4. Hälsa
Researrangören förutsätter som huvudregel att resenären ska vara självförsörjande och resenären ansvarar för att bedöma om resenären kan genomföra resan. Om du är rörelsehindrad eller har nedsatt kapacitet i annan mening ska detta alltid meddelas researrangören vid bokning. Det förutsätts att resenären förser researrangören med all nödvändig och relevant information om resenärens hälsoutmaningar och behov.

Det kommer att framgå av materialet för den aktuella resan vilken rörlighet som förväntas av den enskilde resenären för att delta. Särskilt resor med kulturellt innehåll eller naturvandringar ställer krav på den fysiska förmågan. Researrangören förbehåller sig rätten att inte arrangera en resa för resenärer som utifrån en skönsmässig bedömning inte kommer att kunna genomföra resan på egen hand. Ett sådant avslag är utan ansvar för researrangören.

5.5 Uppföranderegler
Resenären ska följa de förhållningsregler som gäller för samtliga underleverantörer på resan. Resenären ska alltid uppträda på ett sådant sätt att eventuella medresenärer inte känner sig besvärade. I annat fall, och i allvarliga fall, kan detta leda till att resenären av researrangören eller dess representanter utesluts från vidare deltagande i resan. Vid en gruppresa måste resenären i detta fall själv ordna med hemtransport och betala de kostnader som detta medför. Resenären har inte rätt att få någon form av återbetalning av belopp och betalningar som redan gjorts för resan.

Om resenären inte har iakttagit bestämmelserna ovan, kan resenären inte rikta några anspråk mot researrangören, förmedlaren eller underleverantörer för resan för de följder, fel, olägenheter eller förluster som orsakats av att resenären inte har iakttagit sina allmänna skyldigheter.

Researrangören är inte ansvarig för utövandet av offentlig myndighet, inklusive men inte begränsat till polisingripande/åtgärd mot resenären i samband med resenärens olämpliga beteende. I sådana situationer är resenären ansvarig för alla kostnader som resenären ådrar sig, och resenären kan inte göra några anspråk mot researrangören och har inte heller rätt till återbetalning av priset för paketresan.

5.6 Bagage
Varje resenär ansvarar själv för sitt bagage. Arrangören ansvarar inte för skadat eller förlorat bagage under resan.

5.7 Närvaro i allmänhet
Resenären ska generellt och kontinuerligt hålla sig uppdaterad om avreseorter och tider för de transportmedel, utflykter, greenfee m.m. som ingår i resan. Meddelande om ändringar i tidtabellen ska lämnas till resenären individuellt eller genom anslag på i förväg bestämd plats, antingen av researrangören, dess representanter eller researrangörens underleverantörer. 

m resenären inte kan anlända i tid till den bokade resetjänsten, ska resenären kontakta den aktuella leverantören och informera om den försenade ankomsten. Om resenären inte når en tillfredsställande lösning med leverantören, ska resenären omedelbart kontakta researrangören för vidare hjälp. 

Om resenären uteblir och inte kontaktar leverantören respektive researrangören kommer bokningen att avbokas av leverantören och resenären kommer inte att kunna använda bokningen eller få tillbaka betalningen för den.

5.8 Ankomst med flygplan
Om flygbiljetter ingår i paketresan måste resenären under resan hålla sig informerad om vilka restider som gäller. Detta görs genom att i god tid och före den specifika avresan kontrollera om det skett några ändringar av den restid som anges i resehandlingarna. Detta kan vanligtvis göras via researrangörens lokala leverantörer.

Normalt ska incheckning för internationella flygningar ske två timmar före angiven avgångstid och vi rekommenderar att du kommer till flygplatsen i god tid. Vissa flygbolag kräver tidigare incheckning. Resenären måste ha genomfört all incheckning i enlighet med de tider och platser för sista incheckning på ut- och hemresan som anges i resplanen eller andra tydliga instruktioner. Resenären ansvarar för att uppmärksamma sig själv i incheckningskön om resenären förutser att han/hon inte kommer att kunna genomföra incheckning inom de angivna tiderna.

Om ankomst- och avreseflygplatsen är samma är det bra att vid ankomsten fråga om aktuella incheckningstider för den senare avresan. Observera också att information från researrangören eller flygbolaget om gater och terminaler endast är vägledande - inte bindande och utanför researrangörens kontroll. I sådana situationer kan resenären inte göra några anspråk mot researrangören. Dubbelkolla därför alltid gate/terminal - särskilt vid byte av flyg med korta tidsintervaller.

Flygbiljetter måste användas i rätt ordning. Om resenären inte använder flygbiljetterna i rätt ordning kommer flygbolaget att ställa in de återstående flygningarna. Därför kan resenären inte använda endast vissa delsträckor av en flygning. Resenären kan t.ex. inte använda endast en returflygning.

5.9 Bristande efterlevnad
Om resenären underlåter att uppfylla kraven på pass, visum, hälsoformaliteter, andra nödvändiga handlingar, att ange rätt namn på resehandlingarna och att granska dessa, reglerna om punktlig närvaro och ordningsreglerna, kan resenären inte göra några anspråk gällande mot researrangören, förmedlaren eller underleverantören av paketresan för de konsekvenser, brister, olägenheter eller förluster som orsakats av att resenären underlåtit att uppfylla sina allmänna skyldigheter.


6. Resehandlingar

6.1 Slutgiltiga resehandlingar
De slutliga resehandlingarna skickas normalt eller så har resenären tillgång till dem via "Min resa" på https://www.caddie-golfresor.se/login så att resenären har dem digitalt i handen eller tillgång till dem senast 10 dagar före avresan. Detta gäller alla nödvändiga resehandlingar såsom flygbiljetter, vouchers och den senast uppdaterade resplanen. Resenären är skyldig att granska de inlämnade resehandlingarna vid mottagandet och måste omedelbart reagera till researrangören om informationen inte överensstämmer med vad som har avtalats. 

Dessutom kan mindre ändringar ha gjorts i restiderna i flyghandlingarna sedan den ursprungliga bokningen, och det är därför viktigt att kontrollera avgångstiderna i de slutliga resehandlingarna. Det är också viktigt att kontrollera att resplanen överensstämmer med tid och plats. Dessutom är det viktigt att kontrollera att flygbiljetterna är korrekt utfärdade med namn enligt passet.


7. Ändringar av ingångna avtal

7.1. Överlåtelse av paketresan
Resenären kan överlåta resan till en annan person mot en expeditionsavgift på 1000 SEK, samt eventuella merkostnader som researrangören kan komma att debiteras av paketresans underleverantörer till följd av överlåtelsen. Det är en förutsättning att den person till vilken resan överlåts får kännedom om researrangörens angivna resevillkor och krav för resans genomförande. Rätten att överlåta paketresan kan dock helt eller delvis begränsas av researrangören om överlåtelsen inte är möjlig på grund av underleverantörernas villkor. Resenären och den person till vilken resan överlåts är solidariskt ansvariga för betalning av eventuellt restbelopp och eventuella kostnader till följd av överlåtelsen.

Meddelande om överlåtelse ska lämnas till researrangören på ett varaktigt medium senast 7 dagar före resans början. Meddelande efter denna tidpunkt leder till att resenären förlorar rätten att överlåta paketresan.

7.2 Prisändringar
Efter det att avtalet har ingåtts får arrangören ändra det avtalade priset för paketresan om det inträffar

  • ändringar i priset för transport av passagerare på grund av kostnaden för bränsle eller andra energikällor
  • ändringar i skatter, tullar eller avgifter för resetjänsterna i paketresan som påförs av en tredje part som inte är direkt involverad i tillhandahållandet av paketresan
  • förändringar i de växelkurser som används för att beräkna priset på paketresan i fråga

Beräkningen av dessa förändringar görs enligt beräkningsexemplen nedan:

Avtalat pris

Förändring

Beräkning

Nytt pris

3000 SEK

Varav bränsletillägg:

200 SEK

Ökning av bränsletillägg:

50 SEK

200 SEK + 50 SEK

3050 SEK

3000 SEK

Varav skatter och avgifter:

500 SEK

Ökning av skatter och avgifter:

100 SEK

500 SEK + 100 SEK

3100 SEK

3000 SEK

Reglerade till valutakurs:

3.00 

Kursändring:

3.0 til 3.1

(3000 SEK / 3.00)*3.1

3100 SEK

Om justeringen överstiger 10% av resans totala pris har resenären rätt att häva köpet. Om det är mindre än 20 dagar kvar till avresan kan ingen justering göras. Resans pris kommer inte att justeras om det sker ändringar till ett belopp som understiger 100 SEK.

7.3 Arrangörens ändringar av paketresan före paketresans början

7.3.1 Obetydliga ändringar
Researrangören har rätt att före paketresans början göra obetydliga ändringar i paketresan utan resenärens samtycke och utan ansvar. Resenären är skyldig att godkänna sådana ändringar om researrangören före paketresans början och utan onödigt dröjsmål klart och otvetydigt informerar resenären om ändringarna i fråga.

7.3.2 Andra ändringar

Om researrangören, innan paketresan påbörjas:

  • gör väsentliga ändringar i paketresan 
  • inte kan tillhandahålla vissa tjänster som resenären har begärt och som researrangören har godkänt
  • höjer priset på paketresan med mer än 8 %. 

resenären kan göra följande:

  • häva avtalet och få tillbaka de belopp som betalats för resan
  • delta i en ersättningsresa om arrangören erbjuder detta. Ersättningsresa erbjuds ibland endast mot en extra kostnad.
  • få ett prisavdrag som motsvarar resans värdeminskning

Researrangören är skyldig att utan onödigt dröjsmål kontakta resenären och informera honom/henne om de väsentliga ändringarna och vilken betydelse de kan ha. Researrangören ska i sitt meddelande ange en rimlig tidsfrist för resenären att acceptera eller avvisa ändringarna, och även informera resenären om att konsekvensen av att inte uppfylla denna tidsfrist innebär att resenären anses ha accepterat de ändringar som omfattas av 7.3.2.

Observera att byte av en specifik Pro coach / matchledare / golfvärd / reseledare på en paketresa inte är ett giltigt skäl för avbokning av golfresan om representanten är förhindrad att delta i resan på grund av personliga skäl eller sjukdom.

Resenären kan i vissa situationer ha rätt till ersättning om en ekonomisk förlust har uppstått till följd av ovanstående väsentliga förändringar, såvida inte orsaken till detta beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter.

7.3.3 Flygförseningar
Vid flygförseningar som omfattas av EU-förordning 261 ska klagomål lämnas direkt till flygbolaget, eftersom denna förordning reglerar förhållandet mellan resenären och flygbolaget. Researrangören omfattas således inte av förordning 261, utan endast av paketreselagstiftningen. 

Resenärens viktiga uppgifter direkt efter hemkomsten angår därför inte researrangören. Researrangörens ansvar sträcker sig aldrig längre än vad som följer av internationella bestämmelser och konventioner.

7.4 Resenärens ändringar av paketresan
Om resenären vill göra ändringar i paketresan, ska resenären kontakta researrangören så snart som möjligt. Om det är möjligt för researrangören att ändra paketresan, ska resenären betala de extra kostnader som ändringarna medför. Researrangören är inte skyldig att ändra resepaketet.   

Om resenären önskar göra ändringar som resebyrån inte kan tillgodose i det befintliga avtalet, ska ändringen, om resenären vidhåller önskemålet om att ändra paketresan, betraktas som en avbeställning av paketresan, jfr punkt 8.1.2, och en ny bokning.

I detta sammanhang uppmärksammas resenären på att alla flygbiljetter som ingår i paketresor inte kan ändras eller återbetalas när de har bokats ("icke återbetalningsbara" biljetter).

Ändringar som begärs efter ankomst till resmålet kan endast göras genom att kontakta vår leverantör på resmålet eller hotellets och proshopens personal. Betalning för ändringar måste också göras på plats. I dessa fall kommer priserna att vara de aktuella priserna på den aktuella destinationen.


8. Uppsägning av avtalet

8.1 Resenärens uppsägning av avtalet
Resenären kan avboka paketresan före paketresans början i enlighet med de standardiserade avbokningsvillkoren nedan. Avbeställning av resan ska ske skriftligen via e-post till info@caddiegolf.dk.

8.1.1 Resenärens rätt till avbeställning
Ingen ångerrätt gäller vid köp av paketresor, jfr 18 § 2 mom. 1 punkten och 7 § 2 mom. 5 punkten i konsumentavtalslagen, enligt vilka konsumentavtalslagen inte tillämpas på persontransporter.

8.1.2. Resenärens normala avbokningsvillkor för paketresor
Följande regler gäller om inga andra bestämmelser anges på bekräftelsen (fakturan):

  • Vid avbokning från bokningstillfället till 45 dagar före avresa är handpenningen förverkad
  • Vid avbokning från 44 dagar till 35 dagar före avresa förloras 50% av resans pris. Om depositionen överstiger 50% av resans pris återbetalas endast återstoden av depositionen
  • Vid avbokning från 34 dagar och fram till avresedagen förverkas 100% av resans pris

Observera att det kan förekomma extraordinära kostnader i samband med enskilda resor, vilket innebär att det kan finnas andra avbokningsregler för paketresan. Detta framgår av den ursprungliga bokningsbekräftelsen.

8.1.3 Avbeställning av resenären vid sjukdom
Om resan ställs in på grund av sjukdom måste resan ändå avbeställas skriftligen. Avbeställningsreglerna enligt 8.1.2 gäller fortfarande. Vid skada på betald resa ska det försäkringsbolag hos vilket du har tecknat avbeställningsskydd i efterhand kontaktas av resenären. Eventuell täckning är en fråga mellan resenären och det använda försäkringsbolaget.

8.1.4 Resenärens avbeställning i händelse av krigshandlingar etc.
Om det inom en period av 2 dagar före resans början inträffar naturkatastrofer, krigshandlingar, livshotande infektionssjukdomar och andra liknande händelser, får resan avbeställas utan kostnad om det danska utrikesministeriet avråder från resor till det aktuella området och händelserna har inträffat efter att resan bokades (se mer på www.um.dk).

Den kostnadsfria avbokningsrätten gäller dock inte om resenären kände till eller borde ha känt till den aktuella händelsen vid den tidpunkt då avtalet ingicks eller om händelsen på annat sätt var allmänt känd. Om resenären inte kan avbeställa kostnadsfritt enligt ovan gäller de allmänna avbeställningsreglerna, se punkt 8.1.2.

Vid kostnadsfri avbeställning har resenären rätt till full återbetalning av resans pris, men har inte rätt till ytterligare ersättning från researrangören.

Vid resor till flera områden och/eller länder har resenären endast rätt att avboka den del av paketresan som äger rum i det aviserade området. Om denna del av paketresan utgör en väsentlig del av paketresan har kunden dock rätt att avboka hela resan.

8.1.5 Administrationsavgift för ändringar
Om resenären vill ändra paketresan ska han eller hon kontakta researrangören så snart som möjligt. Om det är möjligt för researrangören att ändra paketresan, ska kunden betala de extra kostnader som ändringarna medför. Paketet kan inte ändras senare än 7 dagar före avresan. Researrangören är inte skyldig att ändra paketresan. Det tillkommer alltid en administrationsavgift på SEK 450,- per person/ändring. Alla ändringar måste göras skriftligen. Detta gäller inte ändringar i samband med Detta gäller inte ändringar i samband med överlåtelse av resan till annan person.

8.2 Arrangörens uppsägning av avtalet

8.2.1 Arrangörens avbeställning på grund av för få deltagare
Om genomförandet av resan är villkorat av ett visst minsta antal deltagare, kommer detta att anges i researrangörens anbudsmaterial eller på annan plats i avtalsunderlaget. Där anges också det minsta antal deltagare som krävs eller en lägsta beläggningsgrad innan resan genomförs, samt när detta antal måste uppnås innan resan påbörjas.

Om det antal deltagare som krävs inte har uppnåtts vid den angivna tidpunkten, får researrangören säga upp paketreseavtalet utan ansvar. Researrangören ska underrätta resenären om uppsägningen av avtalet inom den tid som anges i avtalet, dock senast

  • 20 dagar före paketresans början, om resan varar mer än sex dagar,
  • 7 dagar före paketresans början om resans längd är mellan två och sex dagar
  • 48 timmar före paketresans början om resans längd är kortare än två dagar.

8.2.2 Arrangörens uppsägning på grund av oundvikliga och extraordinära omständigheter

Researrangören kan också säga upp avtalet om en paketresa utan ansvar om researrangören inte kan uppfylla avtalet på grund av oundvikliga och extraordinära omständigheter. Detta beror på yttre omständigheter som researrangören och våra partner inte har något inflytande över eller inte kunde förutse (force majeure-liknande omständigheter), om researrangören meddelar resenären om uppsägningen av avtalet utan onödigt dröjsmål och innan paketresan påbörjas.

I ovanstående avbeställningssituationer återbetalas de belopp som resenären betalat för resan senast 14 dagar efter avbeställningen, och resenären har inte rätt till ersättning


9. Reklamationer

9.1 Fel eller brister på plats
Om ett fel upptäcks efter resans början - under resan eller på resmålet - ska resenären omedelbart efter att felet upptäckts reklamera felet till researrangören eller dennes representant på resmålet. Om researrangörens representant inte kan eller vill avhjälpa felet eller enligt resenärens uppfattning inte avhjälper felet på ett tillfredsställande sätt, ska resenären reklamera felet direkt till arrangören. Resenären ska se till att researrangörens representanter noterar reklamationen. Om resenären underlåter att reklamera enligt ovan får det konsekvenser för resenärens rätt att senare åberopa felet och för rätten att få ersättning.

9.2 Kontakt med researrangören
Researrangören kan alltid kontaktas på det nödnummer som anges i resehandlingarna. Om researrangören kontaktas utanför sina öppettider, registreras felet eller bristen först följande arbetsdag eller under öppettiderna, vilket kan påverka beloppet av den ersättning som eventuellt ska betalas. En reklamation eller ett fel måste alltid bekräftas skriftligen, så ett telefonsamtal registreras inte som en reklamation om inte resenären påpekar detta och kräver en skriftlig bekräftelse.

När resenären lämnar in sin reklamation till researrangören ska resenären ange om resenären också har begärt ersättning eller skadestånd av transportören med stöd av EU-förordningar om passagerares rättigheter och ansvar vid passagerartransporter och med stöd av de internationella konventioner som också reglerar denna fråga.

Om resenären har fått skadestånd och/eller ersättning från transportören, har researrangören rätt att kvitta skadestånd och/eller ersättning enligt lagen om paketresor och sammanlänkade researrangemang mot det skadestånd och/eller den ersättning som resenären har fått från transportören.

9.2.1 Inlämnande av anspråk efter resans slut
Krav på ersättning och/eller ett proportionerligt avdrag från resans pris - till följd av fel som har reklamerats på ett korrekt sätt och som inte har avhjälpts av researrangören - måste lämnas in till researrangören senast 4 veckor efter resans slut. I annat fall förlorar resenären sin rätt att rikta krav mot researrangören. Klagomålet måste lämnas in skriftligen via e-post till kundesupport@caddie-golfresor.se

9.3 Begränsningar av researrangörens ansvar
Lufttrafikföretag och rederier är direkt ansvariga för att transporten utförs korrekt och regleras av Warszawa- och Montrealkonventionerna från 1929 respektive 1999 (för lufttransport) och Atenkonventionen från 1974 (för transport till sjöss och på vattenvägar), som Danmark omfattas av enligt EU-förordningarna 889/2002 och 261/2004 samt den danska luftfartslagen av den 21/06/2007. Researrangörens ansvar kan därför inte överstiga det belopp som gäller för de transportörer som är direkt ansvariga för transporten.

Begränsningarna av den maximala ersättningen enligt Warszawakonventionen och Montrealkonventionen fastställs till:

  • Vid passagerares död eller skada: 113 100 SDR - om lufttrafikföretaget kan bevisa att det inte har handlat vårdslöst eller felaktigt, eller om händelsen orsakades av en tredje parts vårdslösa eller felaktiga beteende. 
  • För skada orsakad av försening av passagerartransport: 4 694 SDR
  • För förstörelse, förlust, skada eller försening av resgods: 1 131 SDR

Gränserna för den maximala ersättningen enligt Atenkonventionen och EU-förordning 392/2009 är följande

  • Vid passagerares död eller skada: 250 000 SDR till 400 000 SDR - beroende på orsaken till skadan och transportörens vållande 
  • Vid förstörelse, förlust av eller skada på handbagage: 2 250 SDR
  • Vid förstörelse, förlust av eller skada på fordon, inklusive resgods i eller på fordonet: 12 700 SDR - transportören är endast ansvarig för skada som orsakats av dennes vållande
  • Vid förstörelse, förlust av eller skada på annat bagage än handbagage och fordon: 3 375 SDR

Så kallade "värdeföremål" ersätts inte enligt bestämmelserna.

Gränserna för den maximala ersättningen enligt COTIF-konventionen och EU-förordning 1371/2007 är fastställda till:

  • För dödsfall och skada på passagerare: 175 000 SDR
  • För förlust av eller skada på egendom: 1 400 SDR
  • Vid total eller delvis förlust av ett fordon: 8 000 SDR
  • För skada på föremål som lämnats kvar i fordonet: 1 400 SDR - transportören är endast ansvarig för skada som orsakats av hans/hennes fel

När det gäller busstransport regleras begränsningarna för dödsfall eller personskada och förlust av eller skada på bagage i förordning 181/2011 av den 16 februari 2011 om busspassagerares rättigheter.

Om transportörens ansvar inte begränsas av annan EU-lagstiftning eller internationella konventioner, begränsar researrangören sitt ansvar till tre gånger det totala priset för paketresan.


10. Utbyte av kontaktuppgifter med researrangörens affärspartner - personuppgifter

För att kunna hantera resenärens bokningar och reservationer lämnar researrangören ut personuppgifter såsom namn, mobiltelefonnummer, e-postadress, födelsedatum eller annan relevant information till affärspartners där detta är relevant. Researrangören lämnar endast ut information till affärspartners där ett personuppgiftsbiträdesavtal har ingåtts.  I samband med att kontaktuppgifter lämnas ut kan resenären få direktinformation från researrangörens affärspartner om t.ex. ankomstinformation, koder till dörrar och nyckelboxar. Personuppgifter kan också komma att lämnas ut vid inställda och försenade transporter, flyg, färjeöverfarter eller om researrangören hjälper till med ansökningar om ersättning från flygbolag eller andra transportleverantörer.

I händelse av tvist mellan researrangörens affärspartner och resenären eller en av resedeltagarna har researrangören rätt att lämna ut relevant kontaktinformation.

Kontaktuppgifter som lämnas ut till affärspartner kommer inte att användas för marknadsföringsändamål och kommer att raderas efter att den faktiska resan har organiserats.


11. Behörig domstol och lagval

11.1 Klagomålsnämnden för paketresor
Om överenskommelse om ett krav på ersättning och/eller belopp etc. inte kan nås genom klagomål till Caddie Golfresor eller förmedlaren, kan resenären lämna in klagomålet till Paketresenämndens överklagandenämnd, Haldor Topsøes Allé 1, st, Building 91. 2800 Kgs. Lyngby. Överklagandenämnden för paketresors webbplats finns på www.pakkerejseankenaevnet.dk. Som en följd av medlemskapet i den danska resebyråföreningen är researrangören skyldig att följa de beslut som överklagandenämnden för paketresor fattar. Detta gäller dock endast om föreningens styrelse beviljar undantag från detta krav på grund av att beslutet ska överklagas till en dansk domstol, jfr föreningens stadgar.

11.2 Danska domstolar
Alla tvister och meningsskiljaktigheter som kan uppstå eller uppstår från skapandet och/eller uppfyllandet av ett visst avtal, och som inte kan lösas mellan parterna ensamma eller av Reklamationsnämnden för paketresor, ska, om parterna vill ta upp ärendet, tas upp vid de danska nationella domstolarna för slutligt beslut, och kommer att omfattas av dansk lag, om inte annat föreskrivs i förordning 1215/2012 och Romkonventionen från 1980.

Med reservation för tryckfel | Dokumentet uppdaterat januar 2024